top of page

Slanke-Eksperten?

  • 25. mai
  • 5 min lesing

Hvert eneste treningssenter, hver eneste vennegjeng, hver eneste familiesammenkomst har en. Den personen. Vedkommende som, etter å ha sett en YouTube-video eller fanget opp en

bruddstykke av en samtale, plutselig blir den ubestridte eksperten på alt. De er ikke bare smarte; de er smartere enn virkeligheten selv. Du vet hvilken type jeg mener: alltid på jakt etter en snarvei, et 'hack', en hemmelig smutthull i fysikkens og biologiens lover.


La oss kalle det nye geniet vårt for Björn-Patrik. Björn-Patrik har alltid hatt en forkjærlighet for de kulinariske gledene fra den lokale takeaway-sjappa – Big Macs, pizza og kebab. Kanskje det er en dæsj av latskap, eller kanskje bare en dyp, vedvarende kjærlighet for fett og bekvemmelighet. En skjebnesvanger dag snublet Björn-Patrik over et banebrytende konsept: kaloriunderskudd. Eureka! Øynene hans lyste opp. Hvis han bare spiste færre kalorier enn han forbrente, ville han gå ned i vekt! Enkelt!



Og fordi Björn-Patrik er så "smart", tok det ham ikke lang tid å klekke ut masterplanen. Frukt,

grønnsaker, dampet kylling – hva er det egentlig i det der? Han kunne jo oppnå akkurat det

samme underskuddet med en Big Mac på mandag, en pizza på tirsdag og en kebab på onsdag! Og så var det bare å gjenta prosessen. For å være sikker på at han fikk "alt han trengte", skulle han bare slenge nedpå en vitaminpille hver dag. Og fordi alle vet at det er sunt å drikke masse vann – "åpenbart" er jo mer bedre – var han klar. Björn-Patrik hadde sett UFC-fightere helle i seg enorme mengder vann uka før en kamp for å gå ned i vekt, så 10 liter om dagen burde gjøre susen; det burde sette ham i "kampform" på null komma niks! I sitt eget hode er Björn-Patrik helt klart et metabolsk geni. Selvsagt trengte han nå en ny datamaskin for å skrive den nye slankeboken sin, som ville gjøre ham til millionær. Nå gjenstår bare valget mellom en rød Ferrari eller en gul Lamborghini. Slik er problemene som tynger storhetens skuldre.


Nå, la oss dra Björn-Patrik ned på jorden igjen med et brak, og hold deg fast, for dette kommer til å bli litt humpete. Selv om det er sant at et kaloriunderskudd er helt grunnleggende for vektnedgang, overser Björn-Patrik på sin vei til en Nobelpris hele konseptet med ernæring og bærekraftighet.


Et kosthold som utelukkende består av Big Macs, pizza og kebab, selv om det skaper et

underskudd, er en ernæringsmessig ødemark. Her er grunnen til at Björn-Patriks tikkende bombe av en kropp er i ferd med å starte et fullt mytteri mot en forvirret Björn-Patrik:

  1. Mangel på mikronæringsstoffer: Vitaminpiller er et supplement, ikke en erstatning for skikkelig mat. De mangler det komplekse spekteret av antioksidanter, fytokjemikalier, fiber og synergetiske forbindelser som finnes i hele matvarer. Kroppen din tar opp og utnytter næringsstoffer fra ekte mat langt mer effektivt enn fra en hvilken som helst vitaminpille; de kalles bokstavelig talt for kosttilskudd.

  2. Ubalanse i makronæringsstoffer: Kostholdet hans ville ha en alvorlig mangel på kvalitetsprotein og sunt fett, og være stappfullt av raffinerte karbohydrater, usunt fett og sukker. Dette fører til konstante energikrasj, intense cravings (ironisk nok!), og raskt muskeltap.

  3. Apokalypse for tarmhelsen: Ingen fiber betyr en veldig ulykkelig tarm. Forstoppelse, oppblåsthet og en forstyrret tarmmikrobiota ville vært Björn-Patriks faste følgesvenner, noe som påvirker alt fra fordøyelsen til humøret og immunforsvaret hans.


Så, hva skjer med Björn-Patrik (og alle andre på denne "dietten")?

  • Etter et par uker: Den innledende, raske vektnedgangen skjer, men det er primært vann og muskler, ikke fett. Björn-Patrik ville føle seg helt elendig – konstant tretthet, irritabilitet, hjernetåke (som han absolutt ikke trenger mer av) og en nådeløs sult. Huden hans ville nok begynne å se matt ut, og håret hans ville definitivt ikke takke ham. "Energi"-kicket fra junkfooden ville bli etterfulgt av dramatiske nedturer.

  • Etter et par måneder: Mangel på næringsstoffer ville blitt betydelig. Immunforsvaret hans ville svekkes, og gjøre ham sårbar for enhver liten basill. Stoffskiftet ville stupe på grunn av muskeltapet, noe som ville gjøre videre fettnedgang stadig vanskeligere. Tarmhelsen hans ville være en katastrofesone, noe som påvirker næringsopptaket.

  • Etter et år: Nå snakker vi om alvorlige helseproblemer: potensiell organskade (lever, nyrer), alvorlige næringsmangler som fører til langvarig kronisk utmattelse, sprø bein, hudproblemer, og en betydelig økt risiko for å utvikle metabolske lidelser som type 2-diabetes. Den mentale helsen hans ville sannsynligvis også lide, gitt virkningen av dårlig ernæring på humør og kognitiv funksjon.



Men hva med alt vannet, det er vel bra?

Björn-Patrik, inspirert av UFC-fightere, er helt på viddene; han har fullstendig misforstått den

ekstreme og farlige praksisen med vektkutting i kampsport. Fightere "vann-loader" og deretter dehydrerer seg drastisk for en svært midlertidig reduksjon i kroppsvekt, spesifikt for en innveiing, omtrent 36 timer før en kamp. Det handler om å manipulere kroppsvæske, ikke å miste fett, og det er ekstremt farlig. Praksisen utsetter organer som nyrene for enormt stress og kan føre til alvorlige elektrolyttubalanser, muskelkramper, kollaps og til og med død. Det har absolutt ingenting å gjøre med sunn, bærekraftig vektkontroll.


Og Björn-Patriks ide om å drikke "jo mer, jo bedre" hver dag? Det er en snarvei til hyponatremi, en potensielt livstruende tilstand der blodets natriumnivåer synker til farlig lave nivåer fordi du har fortynnet dem med for mye vann. Nyrene dine kan bare skille ut en viss mengde vann per time. Å innta godt over 5–7 liter om dagen (avhengig av aktivitetsnivå, klima og individuell helse) uten å erstatte elektrolytter kan være alvorlig farlig.


Så, selv om det å innta tilstrekkelig med væske er helt avgjørende for helsen din – for fordøyelse, transport av næringsstoffer, temperaturregulering og generell kroppsfunksjon – er det definitivt ikke et tilfelle der "jo mer du drikker fysisk, jo bedre." Kroppen din sender tørstsignaler av en grunn. Lytt til dem.


Sannheten er: Virkeligheten vinner alltid.



Björn-Patriks "genistrek" er et klassisk eksempel på å prøve å være smartere enn virkeligheten. Sannheten om helse og fitness er at virkeligheten alltid vinner; bare fordi du ikke vet om noe, betyr det ikke at det ikke eksisterer. Det finnes aldri en snarvei. De fleste ting krever nesten alltid en balansert tilnærming, og helse og fitness er intet unntak. Du kan ikke lure kroppen din eller de grunnleggende prinsippene for ernæring og trening. Det handler om å gi kroppen din de næringsstoffene den trenger, bevege deg regelmessig, og respektere dens utrolige kompleksitet. Overlat "hackene" til nettguruene som prøver å selge deg noe.


Om du ønsker å gå ned i vekt, trygt og permanent, har vi en haug med vennlige fjes her som

venter på å hjelpe deg. Og ingen av dem heter Björn-Patrik.


Chris Nash ;)

 
 
bottom of page